Siirry pääsisältöön

Kisatunnelmaan

 


Miten käy virittyminen kisatunnelmaan, kun ei ole kisaa? Ainakin edessä olevan matkan pituus saa aikaan sopivasti perhosia vatsanpohjaan. Vaikka sanotaan, että matka ei tapa, vaan vauhti, niin lähden kyllä taittamaan matkaa tuntien kunnioitusta jokaista edessä olevaa kilometriä kohtaan.

Karhunkierrokselle sitten ensi vuonna

Toukokuulle varatun leikkauksen takia Karhunkierros jää minun osaltani ensi vuoteen. Lähdemme 55 kilometrin retkellemme kolmestaan Paimiosta. Minulla on mukanani tutusta lenkkiporukasta Marika ja Pasi. Molemmilla on kokemusta pitkistä juoksumatkoista ja poluilla juoksemisesta, ja molemmat ovat hauskaa juoksuseuraa. Lenkkikaverini ovat suunnitelleet meille reitin, he tuntevat Paimion juoksumaastot kuin omat taskunsa. Minun tarvitsee siis vain valmistaa itseni ja kaikki se, mitä voin kuvitella juoksussa tarvitsevani. 

Reitti on suunniteltu juostavaksi kolmessa kierroksessa, jotka kaikki käyvät lähtöpaikan kautta. Silloin voimme käyttää lähtöpaikkaa huoltopisteenä, eikä kaikkea tarvitse kantaa mukana koko matkaa. Minulla on vain yhden litran verran juotavaa mukanani, ja täytän pullot aina huoltopisteellä. Tarvittavien varusteiden miettiminen ja kokoaminen auttaa osaltaan kisatunnelmaan pääsemisessä.

Laitan reittikuvauksen tänne blogiini juoksun jälkeen, ja toivottavasti saan pari kuvaakin talletettua matkalta.

Lyhyellä valmistautumisella rauhalliseen etenemiseen

Aikaa tähän pitkään juoksuun valmistautumiseen jäi huomattavasti vähemmän kuin olin alun perin suunnitellut. Minunhan oli tarkoitus aloittaa harjoittelu lokakuun lopulla, kun ilmoittauduin NUTS Karhunkierros -tapahtumaan. Silloin harjoitteluaikaa olisi ollut seitsemän kuukautta, mikä sekään ei ole kovin paljon, kun takana on sairaus ja kolme leikkausta, ja sen takia lähtökunto on huono. Sairauteni hoidossa tapahtuneet ikävät käänteet ovat lyhentäneet valmistautumiseen käytettävän ajan viiteen kuukauteen. Ensimmäinen juoksulenkkini lokakuun jälkeen oli joulukuun 2. päivä, kokonaiset 5 kilometriä, ja vauhti ei ollut paljon kävelyä nopsempaa. Aika pitkälle siitä ollaan siis tultu.  Lähden ihan luottavaisin mielin pitkää matkaa tarpomaan, vaikka tiedän varsin hyvin, että mitään helppoa siitä ei tule. Voin vain kuvitella, miten jossain vaiheessa ihmettelen ääneen (jos jaksan vielä puhua), että miksi ihmeessä minä tätä teen. Ja silloin Marika ja Pasi muistuttavat minua.

Ystävyyden ja yhteisön voima

On todella ihanaa tietää, että minun ei tarvitse tehdä tätä yksin. Saan juosta hyvässä seurassa tuttujen lenkkikavereiden kanssa. Marikan ja Pasin lisäksi sunnuntaina kampanjahengessä mukana juoksee myös muutama kaveri, joiden kanssa olen saanut harjoitella, pienellä porukalla ja turvavälein, koronapandemiankin aikana. Meillä on ollut tosi kivaa, ja palaan joukkoon, kunhan kuntoudun taas leikkauksen jälkeen.

Eikä minun tarvitse kerätä suolistosyöpätutkimukseen lahjoitettavia varoja yksin. Jokainen teistä, jotka osallistutte keräykseen, teette matkaa kanssani. Yhdessä tekemisessä on voimaa! Olen siitä äärimmäisen kiitollinen.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Yhdessä voiman jäljille

  Oletko joskus toivottanut voimia jollekulle vaikean asian kanssa kamppailevalle? Tai onko läheisesi toivottanut sinulle voimia? Vakavan sairauden edessä ainakin minä olen joutunut kysymään itseltäni mistä niitä voimia löytyisi kaiken läpikäymiseen. Kaiken sen, mistä ei edes tiedä, ei osaa kuvitella. Juhannuksen jälkeen viime kesänä sain kuulla sairastavani suolistosyöpää. Monenlaista on mahtunut tämän matkan varrelle. Vaikka kuinka päätin, että elämäni ei saa pyöriä sairauden ympärillä, niin se kuitenkin on ollut koko ajan mielessä ja muuttanut monia asioita. TYKSissä on tullut vierailtua usein, ja kesälomatkin tuli siirrettyä tuonnemmaksi. Takaiskuista toipumisen tielle Kolmas leikkaus syksyllä piti olla viimeinen. Good bye syöpä ja TYKSissä vietetyt päivät ja yöt. Tästä alkaa uusi elämä ja uusi tulevaisuus, niin minä ajattelin. Silloin juuri sairaalasta kotiuduttuani sattui avautumaan NUTS Karhunkierroksen ilmoittautuminen, ja monet lenkkikavereistani olivat innolla lähdöss

Voittajafiiliksissä!

                                   Kuva: Marika Tauriainen                                  Kuten edellisessä blogikirjoituksessani kerroin, minulle tuli pakottava tarve kiristää aikataulua pitkän juoksun suhteen. Samalla osallistumiseni NUTS Karhunkierros -tapahtumaan siirtyi ensi vuoteen. Sen takia NUTS-tunnus on poistettu keräyskampanjan Facebook-ryhmästä. Keräys toteutuu kuitenkin kuten on suunniteltu, ja osallistumisaikaa on vielä toukokuun loppuun saakka. Muistathan osallistua, ja haasta kaveritkin mukaan! Sunnuntaina heti vapun jälkeen solmimme lenkkitossun nauhat ja pakkasimme juoksuliiveihimme juotavaa ja muuta matkalla tarvittavaa. Osan mahdollisesti tarvittavista huoltotarvikkeista jätimme lähtö- ja maalipaikalle, jonka kautta kuljimme kaksi kertaa. Reittimme oli jaettu kahteen 20 km ja yhteen 15 km mittaiseen lenkkiin. Näin meidän ei tarvinnut kantaa kaikkea mukanamme koko matkaa. Reittikartasta näkyy, missä menimme. Reitti saattaa näyttää vähän sekavalta, koska menimme s

Minulle kuuluu ihan hyvää, luulisin

  Olen kai selvinnyt tästä sairaudesta tällä kertaa. En entiselleni vielä lähestulkoonkaan, mutta tietääkseni minulla ei ole syöpää juuri nyt. En huomaa kasvaneeni ihmisenä. Jos olen siitä jotain oppinut, niin ehkä sen, että hetken aikaa muistan oman kuolevaisuuteni. Ja läheistenikin. Sekin unohtuu aika nopsaan. En osaa olla yhtään armollisempi kenellekään sen takia, että sairastin. Tuskin edes itselleni, vaikka joka päivä siihen pyrinkin. Harmin paikka, sillä olisi kiva, jos osaisin. Miten hienoa olisikaan, jos olisin muuttunut nainen, muutenkin kuin fyysisesti vähän runneltu ja pitkään taas aika huonokuntoinen. Jos ymmärtäisin elämää paremmin ja ottaisin rauhallisemmin vastaan kaikki arjen hankaluudet. Niin nyt ei kuitenkaan tapahtunut. Miksi aina vain tsemppausta? Luin artikkelin kirjasta, jossa kerrotaan kuulemma ”erilainen syöpätarina”. Artikkelin mukaan tarinat ovat pullollaan tsemppausta ja selviytymistä. Ja lehdet täynnä ihmisiä, jotka selvisivät. No, eivät ne kuollee